Libor Novotný KOMPONENTY
VERNISÁŽ V PONDĚLÍ 19. ČERVNA 2017 v 19 HODIN
Výstava potrvá do 29. července 2017.
„Čím obtížněji lze definovat hranici mezi uměleckou intervencí a běžnou realitou, tím křehčí je i hranice mezi banalitou všedního dne a možným zázrakem.“ /Libor Novotný/
Komponenty, komponovat, kompozice. Zatímco podstatné jméno komponenty zní převelice technicky, sloveso je spojené takřka výlučně s hudbou. Kompozice pak s uvážlivým a systematickým použitím prvků ve výtvarném umění a v hudbě. Lze sestavit výstavu z komponentů jako třeba počítač? Do sestavy nejde vložit náhodné části, musí být kompatabilní a fungovat spolu jako celek.
Libor Novotný komponuje svou výstavu z prvků přírodních (větve) i technologických (data projektory, promítání). Obojí je ale přetvořeno umělcovou vizí celku a výpovědi. Jde o kontrast světa přírody a techniky: větev zastrčená do zásuvky vypadá velmi surrealisticky. Ve skutečnosti jde ale v obou případech o svět umění. Protože umění nepochází jen od slova umět, ale také od slova umělý, tj. stvořený člověkem. Už od Duchampovy Fontány z roku 1917, tedy už sto let, platí, že co je v galerii na podstavci, je umění. Že umění je nabídkou a že je také dohodou. Umělci po Duchampovi vždycky chtěli přemýšlet o tom, co je umění, má-li hranice, kudy vedou a zda je možné je libovolně, či v závislosti na myšlence, donekonečna posouvat a prolamovat.
Libor Novotný (1979) absolvoval Fakultu umění Ostravské univerzity, ateliér kresby a grafiky Eduarda Ovčáčka. Dnes působí na stejné fakultě jako pedagog. Pracuje s intervencemi do veřejného prostoru. Zabýval se nápisy z větví na veřejných prostranstvích: nápis Sparta před vchodem na stadion FC Baník Ostrava, nápis Probuď se před Galerií výtvarného umění v Ostravě. Čerpá také z média filmu. Vytváří objekty labilních konstrukcí, postavených na fyzikálních fenoménech a zákonech. Jako dlouholetý kurátor outdoorové Galerie Kaluž získal řadu zkušeností, jak vystavovat v kaluži a co se do kaluže vejde. Snad neexistuje větší rozdíl oproti čisté bílé kostce (White Cube), jak se říká běžnému modernistickému výstavnímu prostoru a také jedné z nejslavnějších hvězdných soukromých galerií.
Spolu s teoretikem Tomášem Knoflíčkem je Libor Novotný kurátorem ostravského festivalu příznačně nazvaného Kukačka – kde jde o umělecké intervence do veřejného prostoru. Aktuálně tato dvojice stojí za právě započatým brněnským festivalem / výstavou Sochy v ulicích 2017.
To, co Libora Novotného na umění láká, je poznání skrze umění. Poznání pravdy skrze umění. Je to v dnešní době ještě vůbec udržitelný koncept? Žijeme v paradoxech a v době, pro kterou je pravda cosi jako Lochneska. Mýtický ještěr z hlubin, kterého takřka nikdo nikdy neviděl a dá se bez něj velice dobře existovat. Libor Novotný se domnívá, že my, jako lidé nehledáme pravdu, nýbrž potvrzení vlastních předsudků.
Umělec si pokládá otázku: Jak se může současné umění dotýkat pravdy, v době, kterou jsme popsali jako postpravdivou a postfaktickou?
Jen umění může poskytnout člověku to, čeho se mu v běžném životě nedostává, říkal Indián jménem Šestadvacet koní v Eastlakeově románu. Martina Vítková
Děkujeme za podporu Statutárnímu městu Pardubice
Wooden Web, Pardubice, 2014
Sněhulák
z výstavy v Galerii Kaple ve Valašském Meziříčí
PečaKuča v Železném Brodě
Video z výstavy Libora Novotného v Galerii Kaple VM
Vernisáž výstavy