Sympozium pro šest výrazných uměleckých osobností v době od 30.8. do 3.9.2017 bude završeno vernisáží výstavy 3.9. v Art Space NOV. Výstava potrvá do 29.10. 2017. Šest účastníků, čtyři dospělí umělci a dva studenti z CASU (Centra audiovisuálních studií FAMU) v Pardubicích vytvoří objekty z odpadu, který poskytnou firmy z Pardubic a blízkého okolí. Výsledná díla budou vystavena v prostoru Pernštýnského náměstí 49 a na domluvených stanovištích ve veřejném prostoru Pardubic. Během následujících dvou měsíců se uskuteční několik přednášek, performancí a komentovaných prohlídek, čí workshopů.
Umění a odpad, odpad a umění je sympozium pro umělce, kteří svou aktivitou a svými nápady dokáží oslovit širší publikum. Záměrem je poukázat na využití odpadu, zejména z průmyslových podniků a továren na zpracování odpadu. Ale také nastavit zpětnou vazbu pro ekologické chování každého jedince. Oslovili jsme autory, kteří s odpadem cíleně pracují (Štěpán Beránek), ale i ty, kteří se pohybují v zóně Do It Yourself – udělej si sám, či vystač s tím, co už tu je (MICL). Martin Zet pracuje s nalezenými předměty, které často odpadem jsou, ale díky moci umění se stávají výpovědí a důvodem k zamyšlení. Součástí projektu budou také jeho dva studenti z Centra audiovisuálních studií FAMU. Letos nepůjde ani tak o materiál, ten bude pouze zprostředkovatelem myšlenky, výpovědí o současnosti. Setkají se zde absolventi a studenti různých vysokých umělčeckých škol (CAS FAMU Praha a AVU Praha) včetně jednoho z nejvýznamnějších pardubických umělců Jaroslava Jebavého, který se ze dvou dimenzí rozhodl vstoupit do dalších rozměrů – tentokrát skutečně, nikoli jen na plátně. Během několika dní, tak jako v roce 2015 a 2016, autoři vytvoří díla, která budou prezentována na výstavě v ArtSpace NOV, i ve veřejném prostoru
Martin Zet
1959 Praha
AVU Praha, sochařství
žije a pracuje v Libušíně u Kladna, pedagogicky působil na FaVU Brno a v CAS FAMU Praha
Autor nechává ve svých performancích, instalacích a akcích působit čas v jeho dvou základních rozměrech a významech: čas jako průběh, trvání a destrukce a čas jako stopa paměti či minulosti. V prvním případě je čas procesem, pohybem či proměnou, v druhém pak stavem, obrazem, reprezentací. Zet prošel sice klasickým sochařským studiem na AVU v Praze, nicméně se nespokojil s pojetím díla jako statickou jednotkou, nehybným výřezem. Naopak se přiklonil k takovému chápání artefaktu, které ho chápe jako neuzavřený, tekutý fragment. Realizace Martina Zeta mají často podobu metafory.
Martin Zet vybere z 3 dílny CAS FAMU (Klára Trsková, Duong Viet Anh, Vendula Guhová, Tomáš Roček, Veronika Přistoupilová, Jiří Matoušek) dva studenty, kteří ho budou na sympoziu doprovázet.
Štěpán Beránek
1982 Praha
AVU Praha (Ateliér Jiřího Lindovského a Jana Hendrycha)
Middlesex University London, UK
žije a pracuje v Praze
Pracuje s nejrůznějšími, často odpadovými materiály, jako jsou střepy, černá guma atp. Jeho tématem je animalita, Apokalypsa, v symbolické i existenciální rovině.
Rád experimentuji s materiály, baví mě „pokoušet“ jejich obsah a příběh. Materiál volím podle potřeby obsahu sdělení, je tedy důležité aby sám o sobě něco vypovídal, aby k nám promlouval intuitivně a nejlépe hapticky. Vezmeme-li sklo, automaticky vnímáme jeho chlad, tvrdost a křehkost. Střep skla už ale vyvolává pocit ohrožení a nepotřebujeme k tomu žádné další vysvětlení. Stejným způsobem jsem dosud pracoval s vlasy, voskem, dráty, gumou z duší kol, prádlem, plyšem či ohořelým dřevem. Většinou jsou to materiály, které nás běžně obklopují. Podobně, jako volím materiály, volím i podobu a témata soch. Mou snahou není vymýšlet nové postupy, snažím se jen vlastní cestou používat to, v čem žiji, co žije ve mně a čím jsem obklopen. Štěpán Beránek
Jaroslav Jebavý
31.7.1952 Jilemnice
žije a pracuje v Pardubicích
Vyučený měditepec se věnuje kresbě, malbě a kolážím, občas se ale vydá ze dvou rozměrů do třetí dimenze. V souboru pozvaných umělců z Prahy a Brna bude zastupovat Pardubice.
MICL (Michal Novotný)
1969 Brno
AVU Praha (ateliér Jiřího Načeradského, Karla Nepraše a Jiřího Davida)
žije a pracuje v Praze
Sochař, který z nedostatku sochařských příležitostí maluje. Ve své sochařské práci používá dřevo, protože je vyučený dřevomodelář, ale také polyesterové pryskyřice a další materiály. Spolupracuje s architekty na tvorbě a úpravách veřejných prostorů, parků a dětských hřišť.